BBC 100 KADIN : ILWAD ELMAN ÜZERİNDEN SAVAŞ VE CİNSİYET ANALİZİ
SAVAŞ
VE CİNSİYET: SAVAŞIN ORTASINDA TOPLUMSAL
CİNSİYET ROLLERİ
ELİF
ÖZCAN
GİRİŞ
Savaş,
insanların yeryüzünde var olmasıyla ortaya çıkan ve özünde ülke/ülkelerin maddi
ve manevi değerlere sahip olması dürtüsüne dayanan bir olgudur. Bir ülke
sınırları içindeki etnik sınıf, din, mezhep çatışmaları sonucu çıkan çatışmalar
da bu tanımda yer alır. Tarih boyunca iç ve dış odaklı savaşlar ülkelerin
varlıklarını sürdürüp sürdüremeyeceklerinin bir sınavı olmuştur. Savaşın
parçaladığı toplumlarda cinsel şiddetin başlıca öznesi olan kadınlar,
çatışmadan sonra da istenmeyen hamilelik, cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve
toplumdan dışlanma gibi kalıcı etkilere maruz kalmaktadır. Savaş zamanında
ailenin güvenliğini sağlama, yaraları sarma, her ne pahasına olursa olsun temel
ihtiyaçların sağlanması hep kadınların omuzlarındadır. Böylelikle, savaşın söz
konusu olmadığı “huzurlu” ortamlarda bile erkekle eşitlik mücadelesi veren
kadın, savaşta bu haklı mücadelesini unutturacak acıların odağı olmaktadır.
Tarihsel süreçte barışın devamlılığı ve sürdürülebilirliği adına gerek ulusal
gerekse uluslararası alanda yapılan çalışmalara bakıldığında karar
mekanizmalarında daha çok erkeklerin yer aldıkları görülmektedir. Savaşta
özellikle cephede erkeklerin, cephe gerisinde ise kadınların savaşı farklı iki
boyutta deneyimlemeleri nedeniyle, tüm tarafların adil bir sorgulamada yer
alması gerekmektedir. Böylelikle erkeklerin yanı sıra uluslararası alanda
kadınların bunu gerçekleştirmek için mücadele ettikleri, ulusal düzeyde ise
henüz sürece dahil olamadıkları görülmektedir.( Taner ve Gökalp, 2019) Kadınlar
genellikle savaş sürecinde hep dış noktada bırakılmıştır. Savaşa dahil
edilmemiştir. Bu durumda toplumsal cinsiyet rollerinde savaş erkeğin işi olarak
değerlendirilmiştir. Savaş zamanında düşman ülkenin kadınlarına tecavüz
edilmesi sık gerçekleşen bir eylemdir. Çünkü kadın bedeni vatan olarak
algılanmakta ve elde edilen bir parça toprağı temsil etmektedir (Özdemir, 2015:
311). Düşmanın o ülkenin kadınlarına tecavüz etmesi onlara sahip olduğu ve
savaşı kazandık demenin başka bir şeklidir. Düşmanların tecavüzü bir silah şekli
olarak görmesi ayrıca düşmandan çocuk
yapması o topraklara geri dönemeyeceğinin bilinmesi üzerine kadınlar artık
düşmanın bir parçası olarak görülmektedir. Ataerkil toplumlarda kadın, ana
olarak ulusu için doğurduğu oğullar bakımından yüceltilmekte, dışarıdan gelecek
bir saldırıya karşı doğurduğu oğlu tarafından korunması gereken bir varlık
olarak güçsüzleştirilmektedir. Bu da ataerkil toplumlarda aslında toplumsal
cinsiyet rollerine bağlı olarak erkek hegemonyasını gerçekleştirmeye yol
açmaktadır. Enloe’ya göre kadınlar milliyetçi hareketlerde ve çatışmalarda
çoğunlukla sembolik rollere indirgenmişlerdir. Milliyetçi hareketlerde ulus
tarafından yüceltilen kadınlar, çatışmalarda ele geçirilip aşağılanacak savaş
ganimetleri olmuşlardır (Işık & Eşitti, 2015: 661) Bunun sebebi de yine
tecavüz edilen kadınlar artık düşmanın elinde, düşmanın malı olarak
görülmektedir. Kadın bedenine yapılan cinsel ve toplumsal cinsiyet üzerinden
şiddetin savaş ve çatışmalarda, ateşkes sürecinde ve barış sürecinde devam
etmemesi için uluslararası yaptırımlar gündeme gelmektedir. Bu yaptırımlarda
devletlerin dini dili ırkı ne olursa
olsun kadınların korunması konusunda neler yapılması gerektiği anlatılmaktadır
ancak günümüzde kadına yönelik şiddetin birçok ülkede artması
yasalardaki korumanın uygulamaya yansımadığını göstermektedir. Barış
ancak cinsiyet eşitliği, ekonomik eşitlik ve evrensel temel hak ve
özgürlüklerin güvence altında olması halinde gerçeklik kazanabilir. Bunlar
olmadığı sürece sadece uluslararası savaşlar değil devletin içinde de savaşlar
ve toplumsal cinsiyet eşitliği için protestolar ve yaptırımlar istenmesi devam
edecektir. Bununla birlikte toplumsal cinsiyet eşitsizliğinden çocuklarda zarar
görmektedir. Çünkü savaş sürecinde baba yanında olmadıkça annesi himayesi
altında hisseden çocuk büyüdükçe ben annemi koruyabilirim düşüncesinde devam
etmektedir. Bununla birlikte yapılan araştırmalarda oğlan çocukları savaş
içerisinde büyüdüğünde eğitim ve yaptırımlar olmadığı için savaşma ve aileyi
koruma içgüdüsüyle büyümektedir.
Somali’nin önemli sosyal eylemcilerinden Ilwad
Elman’ın babası çocuk askerlere yönelik çalışmalar yapmıştır. Babası 1990'larda ateşli bir barış
aktivistiydi ve Somali'de meşhur "Silahı Bırak, Kalemi Al" mantrasını
icat etmişti. Çocukların savaşlarda olmamasını gerektiğini onun yerine eğitimle
herşeyin çözüleceğini düşünmüştür. Ilwad
elman ise babasının peşinden giderek somalideki kadın ve çocuklar için mücadele
etmiştir. Ilwad, 2010 yılında Kanada'dan Somali'ye geri döndü ve çatışmalar
hala şiddetli bir şekilde devam ederken ve Somali'nin Mogadişu ve Güney Merkez
Bölgelerinin çoğu, El Kaide bağlantılı terörist grup El-Shabaab'ın kontrolüne
kaybedildi. O zamandan beri Somali'de kaldı, annesi Fartuun Adan ile birlikte
cinsel ve toplumsal cinsiyet temelli şiddetten kurtulanlar için ilk tecavüz
krizi merkezini kurdu, barış inşasında kadınlar için kapsayıcı bir alan
yaratmak için güvenlik sektörü reformunu amaçlayan müdahaleler tasarladı ve
programlar geliştirdi. sosyo-ekonomik güçlenmeleri, rehabilitasyonları ve
yeniden entegrasyonları için silahlı gruplardan kaçan çocuk askerlerin ve
yetişkinlerin silahsızlandırılması ve rehabilitasyonu için kurmuştur. Elman
Barış ve İnsan Hakları Merkezi'nin geniş bir portföy odaklı programlarını
tasarlamaktan ve denetlemekten sorumludur Bunlar ; İnsan hakları ,Cinsiyet
Adaleti ,Sivillerin Korunması ,Barış ve Güvenlik ,Sosyal Girişimcilik.
Ayrıca Elman Barış ve İnsan Hakları
Merkezi'nin bir yan kuruluşu olan Rahibe
Somali'nin yönetimine de yardım ediyor . Ülkenin
toplumsal cinsiyete dayalı şiddet mağdurlarına yardım amaçlı ilk programı,
ihtiyacı olan kadınlara danışmanlık, sağlık ve barınma desteği sağlıyor.
Elman'ın çalışması, konu hakkında yerel olarak farkındalık yaratmaya yardımcı
oldu ve hükümet politikasında değişiklikleri teşvik etti. Ayrıca, toplumun
savunmasız üyeleri için eğitim atölyeleri düzenledi ve hem genç hem de yaşlı
için alternatif geçim fırsatlarını teşvik eden projeler tasarladı ve uyguladı.
ILWAD
ELMAN’IN HAYATI
Ilwad Elman
1989 ve 1990 yılları arasında Somali’nin Mogadişu kentinde doğmuştur. Merhum
girişimci ve barış aktivisti Elman Ali Ahmed ve sosyal aktivisti
Fartuun Adan'ın 4 kız çocuğundan biridir. Babası 1990'larda ateşli bir barış
aktivistiydi ve Somali'de meşhur "Silahı Bırak, Kalemi Al" mantrasını
icat etmişti; 1996 yılında insan hakları çalışmaları nedeniyle suikasta
kurban gitti ve bugüne kadar Somali Barış Babası olarak biliniyor. Ilwad Elman iyimserliğini hiç
kaybetmedi, oysa 30 yaşındaki Somalili genç kadın pek çok nedenle
umudunu yitirebilirdi: 1992’de – iki yaşındayken – annesi ve iki kız kardeşiyle
birlikte ülkesindeki iç savaştan kaçtı. Babası geride kaldı, çocuk askerlere
yönelik çalışmalarından vazgeçmek istememişti. Dört yıl sonra savaş ağaları tarafından öldürüldü. .
20 Kasım 2019'da yerel yetkililer , Somali'ye yardım görevlisi olarak
dönen kız kardeşi Almaas Elman'ın Mogadişu havaalanı
yakınında bir arabada vurularak öldürüldüğünü doğruladı .
Ilwad
Elman Kanada’de büyüdü, ama 19 yaşında Somali’ye dönmeye karar verdi. “Der
Spiegel” dergisine verdiği röportajda “Orada hayat için bir anlam buldum”
diyor. Ilwad, 2010 yılında Kanada'dan
Somali'ye geri döndü ve çatışmalar hala şiddetli bir şekilde devam ederken ve
Somali'nin Mogadişu ve Güney Merkez Bölgelerinin çoğu, El Kaide bağlantılı
terörist grup El-Shabaab'ın kontrolüne kaybedildi. O zamandan beri Somali'de
kaldı, annesi Fartuun Adan ile birlikte cinsel ve toplumsal cinsiyet temelli
şiddetten kurtulanlar için ilk tecavüz krizi merkezini kurdu, barış inşasında
kadınlar için kapsayıcı bir alan yaratmak için güvenlik sektörü reformunu
amaçlayan müdahaleler tasarladı ve programlar geliştirdi. sosyo-ekonomik
güçlenmeleri, rehabilitasyonları ve yeniden entegrasyonları için silahlı
gruplardan kaçan çocuk askerlerin ve yetişkinlerin silahsızlandırılması ve
rehabilitasyonu için. Elman Barış'taki görevlerinin ötesinde;
Ilwad, Kofi Annan vakfının, kendisi ve diğer 9 gençlik liderinin, Bay Kofi Annan'ın
danışmanlığında küresel çapta gençlere ilham vererek, ilgi uyandırarak ve
güçlendirerek Şiddet İçeren Aşırılığı Önlediği Extremely Together adlı son
girişiminin bir savunucusudur. Ayrıca Elman Barış ve İnsan Hakları
Merkezi'nin bir
yan kuruluşu olan Rahibe Somali'nin yönetimine de yardım ediyor .
Ülkenin toplumsal cinsiyete dayalı şiddet mağdurlarına yardım amaçlı ilk
programı, ihtiyacı olan kadınlara danışmanlık, sağlık ve barınma desteği
sağlıyor. Elman'ın çalışması, konu hakkında yerel olarak farkındalık yaratmaya
yardımcı oldu ve hükümet politikasında değişiklikleri teşvik etti. Ayrıca,
toplumun savunmasız üyeleri için eğitim atölyeleri düzenledi ve hem genç hem de
yaşlı için alternatif geçim fırsatlarını teşvik eden projeler tasarladı ve
uyguladı.
2012 yılının
ortalarında Mogadişu, ilk Teknoloji, Eğlence,
Tasarım (TEDx) konferansını
düzenledi. Etkinlik, potansiyel Somalili ve uluslararası
yatırımcılara iş, gelişme ve güvenlik alanındaki iyileştirmeleri
sergilemek için First Somali Bank tarafından
düzenlendi . Ilwad konuk konuşmacı olarak yer aldı ve burada Somali
Rahibe'nin ülkenin çatışma sonrası yeniden yapılanma sürecindeki rolünü
anlattı. Elman, Afrika'daki 36 farklı ülkeden 76 diğer aktivistin karşısında,
2011'de Kilimanjaro
Dağı'ndaki "Tırman,
Açıkça Konuş" kampanyası sırasında Somali'yi temsil
etti . Birleşmiş Milletler Afrika tarafından BM Kadınlara bağlı
olarak düzenlenen etkinlik, katılımcıların kadınlara ve kız çocuklarına yönelik
şiddeti sona erdirme taahhüdüyle sonuçlandı.
Elman, 2013
yılında Hawa Abdi ve Edna Adan İsmail ile birlikte Ateşin İçinden adlı belgeselde de yer
aldı . Aynı şekilde Mart 2013 Mogadişu Müzik / Barış
Festivali'ne odaklanan 2014 yapımı Live From Mogadishu filminde de yer aldı. Waayaha Cusub topluluğu ve hayırsever
Bill Brookman tarafından düzenlenen ilk uluslararası müzik festivaliydi. Yıllar
içinde Somali'nin başkentinde yapılacak.
Ilwad, Elman Barış'taki görevlerinin ötesinde ,
Kofi Annan vakfının Extremely Together adlı son girişiminin
savunucusudur ve burada kendisi ve diğer 9 gençlik lideri, Bay Kofi
Annan'ın danışmanlığında, küresel olarak gençlere ilham vererek, onları meşgul
ederek ve güçlendirerek Şiddetli Aşırılığı önlüyorlar.
Ilwad ayrıca Mogadişu'da Çocuk
Koruma Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddet Vaka Yönetimi Grubu'nun
başkanıdır; Somali ve Güney Sudan'da Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddet
Sosyal Normlarını Araştırma Danışma Komitesi'nin kurucu üyesi, sivil yaralı
kaydı için uluslararası uygulayıcılar ağının bir üyesi, Kapsayıcı Güvenlik için
Barış Yürüten Kadınlar Ağı'nda bir uzman ve stratejik bir danışmanlık küresel
çocuk koruma sorumluluk alanındaki grup üyesidir.
2013'ten
beri Somali'de One Young World Büyükelçisi olarak görev yapmaktadır; Başkan
Barrack Obama'nın 2014 yılında Genç Afrikalı Liderler için Beyaz Saray'ın
amiral gemisi bursunu tamamladı ve aynı yıl Çatışmada Cinsel Şiddeti
Sona Erdirmek için Somali'ye gençlik büyükelçisi olarak atandı .
Washington Post , Mayıs 2016'da özel bir
raporda, Elman'ın ve Elman Center'ın, çocuk askerler olarak hizmet
etmekten kurtulan erkek çocukları, yalnızca gizlice işe alınmak üzere savaş
ağaları için rehabilite etmedeki rolünü anlattı. Somali'nin yeni istihbarat
teşkilatı tarafından casuslardır.
Ilwad, 2015'te BM Güvenlik
Konseyi'ne Sivillerin Korunması tartışması hakkında bilgi verdi; İlk kez bir
sivil toplum temsilcisi bu konu hakkında Güvenlik Konseyi nezdinde konuşmaya
davet edildi ve ilk kez kadınların güçlendirilmesi ve katılımına odaklanan
yıllık tematik tartışma oldu. Daha sonra, gençlik, barış ve güvenlik konulu
tarihi BM Güvenlik Konseyi Kararı 2250'de alıntılanan Şiddet İçeren Aşırılığa
Karşı Gençlik Eylem Gündemini yazdı. Ağustos 2016, Ilwad, BM Genel Sekreteri
Ban Ki-Moon tarafından Gençlik, Barış ve Güvenlik konusunda uzman danışman
olarak atandı ve UNSCR 2250 ile ilgili bir strateji geliştirmek için bir
çalışma danışmanlığı yapmakla görevlendirildi.
Çatışmanın ön saflarından ve
genellikle aşırı güvensizlikler karşısında; Ilwad, EPHRC'nin savunuculuk
çabalarını yenilemeye devam ediyor. Tasarladığı taban programatik
müdahalelerin ve küresel savunuculuğunun birleşik etkisiyle; Somali'deki
insanların çektiği acılara ve uzun süren krizlere kalıcı çözümler üretmek için
ülke içinde ulusal hareketleri ateşledi ve dışarıdan uluslararası ilgi topladı.
2020 yılında BBC 100 kadın arasında sosyal eylemci ve barış aktivisti olarak
yer almıştır.
SONUÇ
Türkiye uluslararası bir savaş
halinde yada bir iç savaş içerisinde olduğu zaman bu savaştan ilk etkilenenler
kadınlar ve çocuklar olacaktır. Türkiye’nin geçmişine baktığımız zaman savaş
zamanında cepheye gidenler genellikle eli silah tutan erkekler ve oğlan
çocuklarıydı. Kadınlar evde bebeklerine ve çocuklarına bakarken erkekler
savaşıyordu. Bununla birlikte onlar cephede savaşırken çıkan iç savaşlarla yada
düşman işgalleriyle kadın ve çocuklara tecavüz ediliyordu. Ilwad elman’ın da bu
durumda yaptığı gibi cinsel ve toplumsal
cinsiyet temelli şiddetten kurtulanlar için ilk tecavüz krizi merkezi
kurulabilir. Bununla birlikte düşmanın tecavüzüne uğrayan kadınlar düşmanın
himayesinde yaşamak yerine bu merkezlerde yaşayabilir. Bu süreçte barış ve
güvenlikten sorumlu projeler ve alanlar oluşturulmalıdır. Kurtuluş savaşına
kadar kadınlar evde çocuklarına bakarken Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde
cepheye kadınlarda katılmaya başlamıştır. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini en
aza indirgemek için yapılmış bir olaydır. Böyle bir durumda kadın erkek
eşitliği arasında farklar azalmış olsa da savaş bittikten sonra herşey eski
haline dönmüştür. Kadınlar savaşırken çocuklar için güvenli bir merkez
yapılmalıdır. Savaş sonrası insanların
yeni hayatlarına alışma sürecinde ve iyileştirme sürecinde erkekler gibi kadınlarda
rol almalıdır. Bununla birlikte çocukların savaşta değil eğitim gördüğü
merkezlerde olmaları gerekmektedir. Çocuk askerleri rehabilite ederek toplumsal
cinsiyet rollerinin dışında çıkarılmalıdır. Oğlan çocuklarının asi savaşçı
olmaması için büyütülmeli kız çocuklarının da bu dönemde pasif olmaması
gerektiği anlatılmalıdır.
KAYNAKÇA
Atalay,
E. (2019). Savaş ve Toplumsal Cinsiyet: Suriyeli Mülteci Kadınların Toplumsal
Cinsiyete Dayalı Kadın Sağlığı Sorunlarının İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi) ,
Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Çanakkale
Işık, M. &
Eşitti, Ş. (2015). I.Dünya savaşı propaganda afişlerinde kadın temsillerinin
toplumsal cinsiyet bağlamında göstergebilimsel incelenmesi, Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 655-682.
Özdemir, Ö.
(2015). Savaş ve çatışmalarda şiddetin kurbanları kadınlar, Uluslar arası
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 39, 310-318.
Taner ,B. & Gökalp, Z.(2019). Kadın ve Savaş:
Sosyal Boyutta Bir Analiz, İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 1
, 13-30
Elman, İlwad , İnstagram sayfası https://www.instagram.com/ilwadelman/ 04.01.2020
Elman, İlwad , Twitter sayfası https://twitter.com/ilwadelman 04.01.2020
Elman, İlwad , Elmanpeace
http://elmanpeace.org/ilwad-elman/ 04.01.2020
Elman, İlwad , deutschland.de https://www.deutschland.de/tr/topic/politika/insan-haklari-ilwad-elman-ve-alman-afrika-odulu
,04.01.2020
Elman, İlwad , wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Ilwad_Elman 04.01.2020
Yorumlar
Yorum Gönder